Lier Actueel - Lierinbeeld

Home Actueel Nieuws - archief Verkeersberichten Over LierActueel Contact Gebruiksvoorwaarden Website Lierinbeeld

Tien burgemeesters bezorgd over toekomst busbouwer Van Hool


Lier, 28 februari 2024: Tien burgemeesters van rondom busbouwer Van Hool drukken hun bezorgdheid over de toekomst van dit bedrijf in een brief aan de Vlaamse overheid en de voorzitter van de raad van bestuur en CEO Van De Lijn.

Brief van de burgemeesters
“Als burgemeesters van Lier, Berlaar, Boechout, Duffel, Heist-op-den-Berg, Lint, Nijlen, Putte, Ranst en Sint-Katelijne-Waver ligt het lot van Van Hool, de grootste werkgever in onze regio met 2.400 jobs, ons nauw aan het hart.
Vele honderden van onze inwoners verdienen hier hun brood. Van Hool geeft werk aan heel specifieke technici die moeilijk elders kunnen worden ingeschakeld. Veel andere werknemers zijn al decennialang actief binnen het bedrijf, vonden hier hun eerste job of zijn er in opleiding. Ook heel wat moeilijk activeerbare profielen uit onze gemeentes konden bij Van Hool aan de slag in laagdrempelige startbanen. Kortom: Van Hool is een onmisbare hoeksteen in het economische weefsel van onze regio.
Het is uit die bezorgdheid dat wij u vandaag gezamenlijk en over de partijgrenzen heen aanschrijven. De gemiste order bij De Lijn, terwijl de naweeën van Corona en de energiecrisis nog volop de inkomsten van het bedrijf raken, blijft een zware klap voor Van Hool.
Als beleidsmakers begrijpen en respecteren we de regels van vrije mededinging waaraan u zich dient te houden. We begrijpen dat de toekomst van een exportbedrijf als Van Hool ligt in een vrije uitvoermarkt. Vlaanderen heeft als dichtbebouwde regio met druk wegennet een groot belang bij een performant openbaar vervoer, dat de komende jaren ook voor een aanzienlijke vergroeningsoperatie staat. In die context is het voortbestaan van een internationaal gerenommeerde busbouwer met meer dan een halve eeuw ervaring van groot strategisch belang voor onze economie. Met dit schrijven willen we niet alleen onze bezorgdheid uitdrukken, maar ook een positieve oproep doen. De Lijn en de Vlaamse overheid zullen ook de komende jaren blijven investeren in openbaar vervoer. Maximaliseer hierbij de kansen voor onze Vlaamse busbouwers. U kent hun sterktes, geef hen dan ook de mogelijkheid deze maximaal uit te spelen. Op die manier houden ze, ook in een aanbesteding met vrije mededinging, een troefkaart in handen.
Wij danken u alvast voor uw aandacht en staan steeds open voor dialoog.”

De brief is ondertekend door
Walter Horemans – burgemeester Berlaar, Koen T’sijen – burgemeester Boechout, Sofie Joosen – burgemeester Duffel, Jan Moons – burgemeester Heist-op-den-Berg, Rik Verwaest – burgemeester Lier, Rudy Verhoeven – burgemeester Lint, Paul Verbeeck – burgemeester Nijlen, Peter Gysbrechts – burgemeester Putte, Johan De Ryck – burgemeester Ranst, Kristof Sels – burgemeester Sint-Katelijne Waver.

Bedrijf in moeilijkheden
De moeilijkheden kondigden zich aan toen in 2019 het bedrijf eerder beperkt in het financiële rood dook. De corona pandemie heeft een enorme impact gehad op het openbaar vervoer. Minder mensen namen de bus, bestellingen bleven uit. In 2020 en 2021 leed Van Hool verliezen van meer dan zestig miljoen euro. In 2022 beperkte het verlies zich tot een kleine twintig miljoen euro.

Zware dobber
Toen er einde 2023 begin 2024 tekenen van herstel waar te nemen vielen, kreeg Van Hool opnieuw een zware dobber te verwerken. De Lijn bestelde 92 elektrische bussen bij de Chinese busbouwer BYD, die de bussen in een fabriek in Hongarije bouwt. De Lijn heeft ook de mogelijkheid om nog 408 andere bussen bij BYD te bestellen, zonder de tijdrovende procedure van een nieuwe openbare aanbesteding te moeten doorlopen.
Voor het Nederlandse Qbuzz mag van Hool 112 elektrische bussen leveren. Deze bestelling kon het tij niet doen keren.

Crisismanager
Midden januari 2024 werd op een bijzondere ondernemingsraad medegedeeld dat met onmiddelijke ingang Marc Zwaaneveld benoemd wordt als co-CEO bij Van Hool. Filip Van Hool zal zich op de dagelijkse werking blijven concentreren, terwijl Zwaaneveld een plan voor het herstel moet uitdokteren.
Dat plan is hard nodig gezien de zware financiële verliezen de laatste jaren. Intussen staan nog altijd veel werknemers op tijdelijke werkloosheid. Ze zitten dus veel dagen werkloos thuis, en worden daardoor minder betaald. Ook veel bedienden zijn werkloos thuis.
Zwaaneveld staat bekend om zijn crisismanagementvaardigheden en heeft eerder met succes banen geschrapt bij andere bedrijven. Op 11 maart zal hij zijn herstelplan presenteren tijdens een bijzondere ondernemingsraad. De vakbonden houden hun adem in, want een stevige ontslagronde lijkt onvermijdelijk.
(MSL/foto’s archief MSL-SDW)